Muzieknieuws
BNNVARA

“Really, that song?”: Muziek speelt een grote rol in Amerikaanse verkiezingscampagnes

foto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. “Really, that song?”: Muziek speelt een grote rol in Amerikaanse verkiezingscampagnes

In Amerika is het verkiezingscircus nu echt losgebarsten. Kandidaten Harris en Trump trekken het land door. Ze verkondigen overal hun boodschap en maken graag de ander kapot. Dit alles begeleid door joelend publiek én muziek. Over de muziekkeuze van Donald Trump is niet iedereen te spreken. Met name de artiesten niet. En dus moet zijn team bijna dagelijks opzoek naar een nieuwe campagnelied. Communicatiewetenschapper Rens Dietz legt in Spijkers met Koppen uit hoe je dat aanpakt.

Wat is het geluid van de Amerikaanse verkiezingen? En wat vinden artiesten daarvan? Communicatiewetenschapper Rens Dietz laat het horen

Video niet beschikbaar

Het is in Amerika traditie om je politieke campagne op te fluffen met muziek. Al sinds de jaren 30 – toen Roosevelt campagne voerde met behulp van het nummer ‘Happy Days Are Here Again’ – weten Amerikaanse politici dat een goed nummer hun politieke boodschap kan versterken. Maar dan moet je er wel van bewust zijn dat de boodschap van een liedje soms iets anders is dan de titel doet vermoeden. Ronald Reagan ging in de jaren ‘80 de mist in toen hij ‘Born in the USA’ voor zijn campagne inzette. Rens legt uit: “Hij dacht: als ik dit gebruik dan vertel ik alle Amerikanen dat ik een van hen ben”. Maar Bruce Springsteen zelf tikte hem toentertijd op de vingers en besloot vervolgens zelfs actief campagne te gaan voeren voor de democraten.

Het is dus belangrijk om even te checken bij een artiest of je zijn of haar nummer wel mag gebruiken. Kamala Harris klopte daarom aan bij Beyoncé, en kreeg een volmondig ‘ja’. Zij komt bij haar recente speeches op met het nummer ‘Freedom’. “Zij zegt daarmee: ‘dat nummer sluit heel erg aan bij mijn standpunt’,” legt Rens uit. “En in haar geval sluit ook de artiest Beyonce heel erg aan op haar doelgroep”.

Kamala Harris is dus voorzien. Maar bij Donald Trump gaat de zoektocht naar het juiste campagnenummer niet zo voorspoedig. ABBA, R.E.M., Celine Dion, en The Village People hebben hem al vriendelijk verzocht om hun nummers niét te gebruiken. Maar daar geeft hij geen gehoor aan. Hij draaide recent gewoon “My Heart Wil Go On” bij zijn opkomst. “Celine Dion zei op twitter: ‘ik wil dat je dit nummer niet gebruikt’,” vertelt Niels. “En ze eindigde zelfs met: ‘Really, that song?’”

Gaan we dit in Nederland ook zien? “Ik vrees dat wij wel een beetje die kant op gaan”, speculeert Rens. Dolf doet vast een duit in het zakje: hij stelt voor dat Dick Schoof voortaan ‘Iedereen is van de wereld’ van The Scene moet draaien bij zijn opkomst.

Meer van Spijkers met Koppen?

Volg Spijkers met Koppen op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie