Waar John Mayer de inspiratie vandaan haalde voor zijn albumhoes
- Nieuws
- Waar John Mayer de inspiratie vandaan haalde voor zijn albumhoes
Misschien zag je de hoes van het nieuwe John Mayer-album Sob Rock en dacht je: “Dit komt me bekend voor!” Nou, dat kan kloppen, want de hoesfoto is een eerbetoon aan de jaren tachtig.
De eerste klanken van zijn nieuwe single Last Train Home doen onwillekeurig denken aan Africa van Toto en ook de algehele vibe van John Mayers TopSong is op en top jaren tachtig. Het hoesje van het album waarop Last Train Home te vinden zal zijn, getiteld Sob Rock, is een visuele viering van het decennium dat bekend staat om beenwarmers, Ronald Reagan en de Walkman.
Jaloezieën
De lichtval op de albumhoes van Sob Rock is een hele dikke knipoog naar de late jaren zeventig en de eerste helft van de jaren tachtig, een periode waarin we opvallend vaak jaloezieën aantreffen op albumhoezen. Een beroemd voorbeeld is Darkness On The Edge Of Town van Bruce Springsteen uit 1978, maar ook Fehler Im System van Peter Schilling, met daarop diens grootste hit Major Tom (Völlig Losgelöst), bevat een hoesfoto met deze stijlvolle raamdecoratie. John Mayer lijkt vooral geïnspireerd te zijn door de filmposter van American Gigolo met Richard Gere. Hieronder de soundtrackhoes van Giorgio Moroder.
Colbertje
Iedere zichzelf respecterende zanger uit de jaren tachtig droeg ofwel een leren jasje ofwel een colbertje op zijn albumhoes. Als je dan ook nog een beetje zwoel of ongeïnteresseerd in de verte staarde, was het plaatje compleet. Zo komen we wederom uit bij Bruce Springsteen (Tunnel Of Love, 1987), maar ook bij het titelloze album van Chris Rea uit 1981 en Soul Provider van Michael Bolton uit 1989. Nog een typerend voorbeeld: You Want It - You Got It, het tweede soloalbum van Bryan Adams uit 1981.
Pastelkleuren
Neon- en pastelkleuren zijn overal in de jaren tachtig. We treffen bonte kleuren aan op albums van Elton John, Bananarama, Bangles, Frankie Goes To Hollywood, Culture Club en David Bowie. Het pastelblauw en lila van Sob Rock doen denken aan het titelloze debuutalbum van Bryan Adams uit 1980, maar eigenlijk nog wel meer aan Can’t Slow Down van Lionel Richie, ook al omringd door grote ramen.
Typografie
De designers van John Mayers Sob Rock hebben duidelijk goed gekeken naar welke lettertypes er vaak werden gebruikt op albumhoezen in de jaren tachtig. Designers uit die periode maakten graag gebruik van een strakke letter en de symmetrische uitlijning ervan op albumhoezen. Een goed voorbeeld is August van Eric Clapton (ook met colbert), maar er zijn talloze anderen.
Foto omslag: NPO Radio 2