Artiest

Ray Barretto

  1. Artiestenchevron right
  2. Ray Barretto
Barretto geldt als een van pioniers van de latin jazz. Hij werd geboren in het stadsdeel Brooklyn in New York, waar hij kennis maakte met zowel de muziek van Duke Ellington en Dizzy Gillespie als met de muziek van de grote latinogemeenschap in de Amerikaanse metropool. De Amerikaanse salsa- en jazzmusicus is vrijdag 17 februari 2006 op 76-jarige leeftijd overleden.

Latinkringen

In 1949 begon zijn muzikale loopbaan en al snel verkeerde hij in de hoogste 'latinkringen' met grootheden als Tito Puente en Celia Cruz. Zijn eerste plaat nam hij op met Puente in 1957: Dance Mania.

Meer dan vijftig albums

Barretto verwierf rap faam als een zeer getalenteerde percussionist en meester op de conga (trom). Hij betrad podia met grootheden als Charlie Parker, Art Blakey en Dizzy Gillespie. Hij werkte ook samen met The Rolling Stones en The Bee Gees. In 1990 won hij de belangrijkste Amerikaanse muziekprijs, een Grammy Award, voor Ritmo En El Corazon, een nummer met zangeres Celia Cruz in de hoofdrol. Barretto maakte meer dan vijftig albums, waarin hij geregeld jazz, salsa, soul en andere stijlen met elkaar in contact bracht. www.salsaweb.be over Ray Barretto: "Percussionist Ray Barretto was één van de stichters van de Fania All Stars, het belangrijkste en populairste salsa-orkest ooit, opgericht in New-York in 1964 door advokaat Jerry Massuci en zanger-fluitist Johnny Pacheco. Andere bandleden waren onder andere: Celia Cruz, Ruben Blades, Willie Colon, Hector Lavoe, Ismael Rivera, Cheo Feliciano.

Fania All Stars

De Fania All Stars waren eind 60-ies, begin 70-ies zowat de Stones van de salsa. Wie ons niet gelooft, bekijkt maar eens de DVD 'Fania All Stars Live in Africa'uit '74, waar de band samen met Celia Cruz een meute van 80.000 Afrikanen moeiteloos dol maakte. Helaas waren de opnametechnieken in die tijd nog niet zo geavanceerd als nu en de meeste geluidsopnames zijn bar slecht. Dit is dan ook de hoofdreden waarom Fania All Stars' muziek momenteel niet algemeen meer aanslaat in de salsawereld.  

Gekopieerd

Toch wordt Barretto's werk meer dan ooit gekopieerd door andere salsa-artiesten en in aangepaste versies uitgebracht met een betere opnamekwaliteit. Zo merk je bijvoorbeeld dat Edwin Bonilla's ijzersterk 'Si no vienes no bailas' niks anders is dan een doorslag van Ray Barretto's 'Salsa Criolla'. De beste opnames van Ray Barretto zijn die live opgenomen met The Fania All Stars in de New-Yorkse Red Garter club in '72, met als gueststars Tito Puente, Eddie Palmieri en Jimmy Sabater. Een nummer met de uitstraling en opnamekwaliteit als 'Son, Cuero y Boogaloo' spreekt boekdelen. Een heel goede cd van Barretto is 'Salsa Caliente de Nu York'."