Artiest

Junkie XL

  1. Artiestenchevron right
  2. Junkie XL
Een van Nederlands bekendste DJ's die, in samenwerking met Rudeboy, eind jaren '90 een aantal hit(je)s scoort met 'Billy Club' en 'Zerotonine'. Junkie XL haalt in de zomer van 2002 alle internationale hitlijsten met de Elvis Presley-remix van 'A Little Less Conversation'. De hele popwereld wil samenwerken met Junkie XL naar aanleiding van het mega-succes van zijn Elvis-remix. Na zijn tournee rond de Europese release van zijn album verhuist Tom naar Amerika om zich daar te storten op muziek voor

Tom Holkenborg begint als 10-jarig jochie met muziek maken wanneer hij een drumstel van zijn ouders krijgt. Hij begint op het ding te rammen en krijgt ook nog eens pianoles. Op de middelbare school komt hij door vriendjes in aanraking met electronische spullen en ruilt hij zijn drumstel in voor een electrische gitaar. Als hij op zijn zestiende naar Leeuwarden verhuist, gaat hij in een muziekwinkel werken. Op dat moment beseft hij dat de muziek die hij wil maken een mix is van akoestische en electronische instrumenten. Hij gaat spelen in de Nederlandse band Weekend At Waikiki en in 1992 start hij met muzikant Phill Mills het project Nerve op. Deze band combineert oude electronische muziek (zoals Front 242 en Daf) met heftige gitaren. Nerve brengt twee albums uit Cancer Of Choice (1992) en Blood And Gold (1994). Als Nerve stopt, begint Tom het project Junkie XL en brengt diverse demo’s uit. Later, als hij probeert zijn muziek live te brengen, doet hij dit onder diverse namen zoals Mulu, Lords Of Mulu en A Forrest Called Mulu. 

Junkie XL van start

Met de 12-inch ‘Lords Of Mulu wint hij in 1996 de Grote Prijs van Nederland. Junkie XL gaat dan officieel van start. Het is de bedoeling dat het een soloproject is en Tom maakt voornamelijk instrumentale tracks. Hij werkt aan materiaal voor het eerste album Saturday Teenage Kick. Urban Dance Squad-zanger Rude Boy is verantwoordelijk voor de raps en zanglijnen. Nadat hij 25 tracks af heeft voor zijn album krijgt Tom problemen met zijn gezondheid. Hij krijgt een lichte hartaanval en neemt een break van vijf maanden. In die tijd kan hij goed bedenken wat hij eigenlijk wil met zijn project. Het blijkt dat Rude Boy zo enthousiast is dat hij meer tracks wil schrijven en de twee gaan samenwerken. De eerste show met Rude Boy is in de Kelder in Amersfoort voor 250 mensen. De dag erna staat Junkie XL voor een uitverkochte Melkweg in Amsterdam. 

Succes

Maar het gaat pas echt als een raket wanneer The Prodigy Junkie XL als voorprogramma vraagt voor hun tournee. Daarna heeft de band 145 optredens in acht maanden tijd. Saturday Teenage Kick verkoopt 200.000 albums wereldwijd. Singles van het album zijn de titeltrack en ‘Billy Club’. Tijdens een toer in de VS schrijft Tom aan materiaal voor het album Big Sounds Of The Drags. Op dat moment luistert hij veel naar albums uit de jaren ’60 en ‘70 en zijn idee is om dit geluid in moderne dancemuziek te integreren. Hij maakt een album van een uur waar hij de luisteraar meeneemt op reis en door diverse soorten nummers en stijlen gaat. Het album wordt eerst in Europa uitgebracht en later ook in Japan. ‘Zerotinine’ is de eerste single (en een hit) en ‘Love Like A Razorblade’ de tweede. Omdat het album meer dancegericht is, is het logisch dat het optreden ook anders wordt en meer een dance setup krijgt. Eerst is dat nog met Rude Boy, maar later niet meer omdat de zanger/rapper zich niet lekker voelt in deze nieuwe setting. De samenwerking komt met meningsverschillen, die breed worden uitgemeten in de pers, ten einde. 

A Little Less Conversation

Aan het begin van 2002 krijgt Tom de mogelijkheid een track te maken voor een Nike Soccer Worldcup commercial. Hij komt, met een aantal mensen, op het idee een remix te maken van Elvis Presley’s ‘A Little Less Conversation’. De remix is zo’n success dat platenmaatschappij BMG besluit in juni 2002 de single wereldwijd uit te brengen. Er worden meer dan anderhalf miljoen stuks van de single verkocht! Niet dat Junkie er veel mee verdient, hij maakt het nummer voor een vooraf overeengekomen bedrag in opdracht van Nike. En vrijwel al het geld van de rechten gaat naar de erven Elvis Presley. Die staan er overigens op dat Junkie op het label zou staan als JXL. Want hoewel hun King doorgaat voor de grootste verslaafde in de geschiedenis van de showbusiness, ze willen niet dat hij postuum met drugs in verband gebracht wordt. 

Films

Na dit success maakt hij een remix voor Nathalie Imbruglia’s single ‘Beauty On The Fire’ (juli 2002). Het derde album van Junkie XL laat in 2002 nog op zich wachten omdat Tom wil dat het tegelijkertijd over de hele wereld uitkomt. Junkie XL heeft overigens ook muziek gemaakt voor films zoals Resident Evil (2002), Soul Assassin (2001), Ginger Snaps (2001), The Delivery (2000), Siberia (1998) en Blade (1998).

Broadcast From The Computer Hell Cabin 

Het derde album (2003) van Junkie XL bestaat uit twee cd's en heeft als centrale thema 'radio'. De eerste cd heet 3pm en bestaat uit een mix van dance en pop. De tweede cd heet 3 am en is meer opgebouwd als een dj-set. Dat Tom zijn contacten inmiddels heeft blijkt wel, want zo horen we onder andere Chuck D van Public Enemy, Solomon Burke (op de single Catch Up To My Step), Terry Hall (ex-Specials), Anouk en Dave Gahan (Depeche Mode) op het album. Tom laat zijn tracks dat jaar op Pinkpop horen. Verder maakt Tom een remix van het nummer Red Pill, Blue Pill voor de film Matrix Reloaded en de Animatrix Soundtrack. Het nummer 'Nightmares' van Junkie XL is te horen in de soundtrack van Freddy vs. Jason (2003). 'A Little Less Conversation' wordt door het Amerikaanse The Dance Music Academy genomineerd in 2004 voor een USA Dancestar Award in de categorie Best Use Of Music In A TV Show. De Elvis-bewerking werd namelijk in het Amerikaanse televisieprogramma Las Vegas gebruikt. 

Amerika

Na de tournee rond de Europese release van zijn album verhuist Tom naar de Verenigde Staten. Hij stort zich daar volledig op  het produceren van muziek voor games, films en commercials. Tom maakt onder andere een remix voor popster Britney Spears (haar single 'Outrageous'). Daarnaast componeert en produceert hij de muziek voor de trailer van de martial arts film Hero en voor de blockbuster Catwoman (met o.a. Halle Berry en Sharon Stone). Het Junkie XL album wordt echter helaas geen wereldwijde hit. Junkie XL staat op het Coachella Music and Arts Festival in 2005 dat plaats vindt in de omgeving van Los Angeles. Het is één van de grootste festivals in de Verenigde Staten.Verder verschijnt er een computerspel (Forza Motorsport van Microsoft ) met zijn muziek en maakt hij een remix van het nummer 'And then we kiss' van Britney Spears. Van Coldplay krijgt hij de opdracht om een remix te maken van hun single 'Talk.''Today' is de titel van zowel de single (13 maart 2006) als het vierde album (24 april 2006) van Junkie XL. De single komt op de playlist van 3FM.  

Games

Hij is de eerste artiest die tekent bij de Amerikaanse platenmaatschappij Artwerk, een samenwerking tussen gamesuitgever Electronic Arts (EA) en platenlabel Nettwerk. Via dat platenlabel brengt hij in 2008 zijn vijfde studioalbum Booming Back At You uit. De eerste single zit in het computerspel 'Need For Speed Pro Street'.

Remix

Junkie XL maakt in dat jaar ook een remix van het nummer '4 Minutes To Save The World' van Madonna. Verder is het verantwoordelijk voor de remix van het het nummer 'Don't Speak' van Eagles Of Death Metal. De remix maakt hij voor de Nike reclame die veelvuldig te zien is tijdens het EK voetbal.